<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=326547561339198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - jul 12, 2020

Källor till Omega-3

Omega-3 Källor för de livsnödvändiga omega-3-fettsyrorna. Läs här.

För att upprätthålla kroppens hälsa, behöver din kropp de livsnödvändiga omega-3 fettsyrorna. Läs mer om de olika omega-3 källorna och var du får dina livsnödvändiga omega-3-fettsyror från.

 

Källor till Omega-3

Vad ska du äta för att få det bästa upptaget av omega-3?

Omega-3-fettsyror är fleromättade fettsyror som är nödvändiga för en normal kroppsfunktion. De måste tillföras genom kost eller som kosttillskott.

De tre huvudsakliga typerna av omega-3-fettsyror är ALA (alfa-linolensyra), DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra). ALA är växtbaserad omega-3 medan DHA och EPA förekommer främst i animaliska livsmedel.

Omega-3 Källor

 

Växtbaserad Omega-3

Växtbaserad omega-3 (ALA) upptas av kroppen i förhållandet 20:1. Detta innebär att kroppen upplever svårigheter med att ta upp och nyttja denna omega-3-fettsyra.

Därför är det mycket viktigt att vegetarianer och veganer är uppmärksamma på detta genom att justera kosten, välja rätt omega-3-källor och komplettera med kosttillskott.

Några växtbaserade livsmedel med en hög halt av omega-3-fettsyror är:

  • Chiafrön
  • Brysselkål
  • Hampafrön
  • Valnötter
  • Linfrön
  • Alger
  • Edamamebönor
  • Avokado

 

Animalisk Omega-3

Fet fisk är den viktigaste kostkällan till omega-3-fettsyrorna DHA och EPA och de tas upp av kroppen i förhållandet 5:1. Animalisk omega-3 från fet fisk upptas alltså mycket bättre än växtbaserad omega-3.

Hjärtföreningen rekommenderar att man äter minst 350 gram fisk per vecka och att 200 gram av totalmängden är fet fisk.

Vi rekommenderar bland annat:

  • Vildfångad lax
  • Makrill
  • Sill
  • Regnbågsöring
  • Stenbit
  • Hälleflundra
  • Ostron
  • Räkor
  • Krill
  • Kosttillskott

 

UPPMÄRKSAMHET: Opdrættede fisk har typisk et lavt indhold af omega-3-fedtsyre.

 

Ål är också en mycket bra omega-3-källa. Men förutom att det är dyrt att köpa ål, är den även akut hotad. Lax från fiskodlingar innehåller höga halter av miljögifter som härrör från laxfoder och bör undvikas.

Dessutom har flera arter som bland annat stor tonfisk en hög nivå av kvicksilver eftersom detta ackumuleras över tid i vild fisk. Livsmedelsverket rekommenderar att man begränsar intaget av dessa arter.

Få svenskar äter tillräckligt med fisk i veckan. Vi rekommenderar därför att du kompletterar din kost med antingen fiskolja eller krillolja. Av de två oljorna är krillolja en bättre källa än fiskolja. I krillolja är majoriteten av omega-3-fettsyrorna nämligen bundna i en speciell typ av fettämne som kallas fosfolipid.

Fosfolipider är direkt tillgängliga för kroppens celler och med krillolja får du därför ett upptag i förhållandet 1:1. Detta innebär att din kropp inte ”missar” viktiga omega-3-fettsyror och du försäkrar dig om att alltid få tillräckligt med omega-3.

Läs mer om fosfolipider

Krillolja har ett flertal andra hälsofördelar och är i motsats till fisk fritt från tungmetaller, mikroplaster och den härsknar inte.

Läs mer om de många fördelarna med krillolja genom att klicka här:

Läs mer om Krillolja nu

 

 

Relaterade artiklar:

Läs mer om omega-3, vitaminer och mineraler och vad de betyder för din hälsa.

Omega-3
Omega-3 från krillolja

 

Skriven av Zaki Vithen

Jag ansvarar för marknadsföring på vipra | naturliga val med ett stort intresse för hur vi uppnår bättre hälsa genom vår diet. Har du några förslag eller frågor? Då är du väldigt välkommen att skriva till mig.