<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=326547561339198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - sep 12, 2019

Vad är kolin?

Kolin är nödvändigt för många processer i din kropp. Läs mer om det viktiga näringsämnet här.

 

Vad är kolin? - bli en mästare på kolin

Kolin är ett vitaminliknande näringsämne som är besläktat med vitamin B. Det är en viktig komponent i fettämnena fosfolipider och används i kroppen att producera acetylkolin – en cellulär signalsubstans (neurotransmittor) för muskelkontroll, minne och fettomsättningen.

Läs mer om fosfolipider

 

Kroppen bildar själv en begränsad mängd kolin. Men du kan få mer kolin genom vissa livsmedel eller kosttillskott.

Vad är kolin bra för? Kolin är ett viktigt näringsämne för att din kropp ska kunna fungera optimalt. Kolin spelar därför en viktig roll i många av kroppens processer.

Kolin är viktigt för att:

  • Kolin bidrar till en normal omsättning av fettämnen
  • Kolin bidrar till att upprätthålla en normal leverfunktion

 

Kan man få för mycket av kolin?

Kolin som intas genom en balanserad kost eller ett kosttillskott resulterar inte i att du får för mycket kolin. Kolinbrist är också sällsynt, men kan leda till olika allvarliga sjukdomar. Om man får för lite kolin, kan man få problem med koncentrationsförmågan och minnet.

Brist på kolin förknippas därför med demens och Alzheimers och kolin kan användas vid behandling av dessa problem. Eftersom kolin är en del av leverns fettmetabolism, kan kolinbrist också leda till att fett och kolesterol byggs upp i levern med resultatet att man får fettlever och leverskador.

Mängden kolin som man behöver för att täcka sina behov är mycket individuella och många fungerar bra med mindre kolin jämfört med andra.

Men det är särskilt viktigt för vegetarianer och veganer att komplettera kosten med kolin eftersom de löper särskilt stor risk att få kolinbrist.

Omega-3 fosfolipder och omega-3 triglycerider

 

Bra källor till kolin

Vår kropp producerar begränsade mängder av kolin och därför måste vi komplettera med kolin från kost eller kosttillskott.

Du kan få kolin från olika livsmedel och är särskilt bra källor av kolin:

  • Krillolja
  • Nötlever
  • Kycklinglever
  • Ägg
  • Fisk
  • Nötter
  • Bönor
  • Broccoli
  • Blomkål

 

Kolin i krill

Kolin finns naturligt i krillolja. De essentiella fetterna – fosfolipider – som finns främst i krillolja består nämligen av kolin och omega-3-fettsyror.

Läs mer om Krillolja nu

 

 

Relaterade artiklar:

Läs mer om omega-3, vitaminer och mineraler och vad de betyder för din hälsa.

Omega-3
Omega-3 från krillolja

 

Föregående artikel
Vad är krillolja?

Skriven av Zaki Vithen

Jag ansvarar för marknadsföring på vipra | naturliga val med ett stort intresse för hur vi uppnår bättre hälsa genom vår diet. Har du några förslag eller frågor? Då är du väldigt välkommen att skriva till mig.