<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=326547561339198&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
Zaki Vithen - sep 13, 2019

Vad är Omega-3 fettsyror?

Omega-3 är fleromättade fettsyror som är nödvändiga för en bra hälsa.

Det är viktigt att välja rätt livsmedel och kosttillskott för att få i sig alla hälsosamma fettsyror, eftersom våra livsmedel innehåller olika typer och mängder av fettsyror.

Det finns också en stor skillnad på hur bra din kropp kan ta upp de olika omega-3-fettsyrorna.

 

Vad är omega-3-fettsyror?

Omega-3 är en förkortning av omega-3-fettsyror. Omega-3-fettsyror är fleromättade fettsyror som är livsnödvändiga för en normal kroppsfunktion. För att bibehålla en sund kropp och därmed god hälsa, måste din kropp dagligen få omega-3.

De hälsosamma fettsyrorna tas upp genom kost eller kosttillskott. Olika livsmedel innehåller olika typer och mängder av omega-3-fettsyror.

Läs mer om Krillolja nu

 

Typer av omega-3-fettsyror

De tre huvudsakliga typerna av omega-3-fettsyror är ALA (alfa-linolensyra), DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra).

ALA är växtbaserad omega-3 medan DHA och EPA förekommer främst i animaliska omega-3-källor. ALA är en äkta essentiell fettsyra. Detta innebär att kroppen inte kan producera den och den måste alltså tillföras genom kosten.

I kroppen omvandlas ALA till EPA och DHA, men endast i mindre omfattning. Kroppen kan i mycket låg grad producera DHA och EPA.

För att få tillräckligt av DHA och EPA måste vi få ytterligare fettsyror från vår kost eller via kosttillskott. Den huvudsakliga källan till dessa två omega-3-fettsyror är animaliska livsmedel och särskilt fet fisk som är rik på EPA och DHA.

 

kolin-krill-fosfolipider

Omega-3-fettsyror i krill

Fettsyrorna EPA och DHA finns också i krill. Den stora skillnaden mellan vanlig fiskolja och krillolja är att omega-3-fettsyror i krill är huvudsakligen bundna till fosfolipider.

Fosfolipider är fetter som är mer biotillgängliga än triglyceriderna i fiskolja. Fosfolipiderna är vattenlösliga och kroppen tar upp dem direkt från tarmen. Din kropp kan alltså ta upp fettsyror som är bundna till fosfolipider på ett enklare sätt än fettsyror som är bundna till triglycerider.

Fosfolipidbunden omega-3 utnyttjas också bättre i kroppens celler. Fosfolipiderna binder omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i cellmembran i våra olika vävnader och organ. Detta ger cellerna elasticitet, styrka och ser till att cellerna gör ett bättre jobb.

Avfallsämnen och cellprodukter från cellerna separeras enklare, medan näringsämnen och signalsubstanser snabbt tas upp av våra celler.

Fosfolipidbunden omega-3 i krill är en given källa för att säkra din kropp de nyttiga fettsyrorna och en god hälsa.

Läs mer om fosfolipider

 

 

Relaterade artiklar:

Läs mer om omega-3, vitaminer och mineraler och vad de betyder för din hälsa.

Omega-3
Omega-3 från krillolja

 

Skriven av Zaki Vithen

Jag ansvarar för marknadsföring på vipra | naturliga val med ett stort intresse för hur vi uppnår bättre hälsa genom vår diet. Har du några förslag eller frågor? Då är du väldigt välkommen att skriva till mig.